Menu Luk
mad-stress-emotionel spisning

Kan stress påvirke hvordan jeg spiser?

Ja er svaret......

Måske du har oplevet at:

  • Du begynder at spise alt det forkerte
  • Du springer måltider over
  • Du er helt klar over, at den sunde og gode mad er vigtig for dig, men alligevel bliver det det usunde du får spist 

Når det er sagt - så er du ikke ene.

 

Læs her om Gitte – der kæmpede med vægten

Gitte har haft det på samme måde.

Gitte har været i en voldsom presset hverdag med mand og børn, et job der kræver meget af hende og som person vil hun bare gerne levere og gøre alting til perfektion.

I børnenes skole er hun også ofte den der får meldt sig til for mange opgaver – for hun jo da godt lige hjælpe  ….. hvilket også er fint – bare ikke hele tiden og særlig ikke når hun reelt ikke har overskuddet dertil.

Hvad betyder det for Gitte?

De enkelte dele i sig selv er jo i og for sig i orden, men mængden af alt det hele har gjort, at det er blevet for meget.

Det her har stået på rigtig længe inden hun opsøger mig.

Hun er begyndt at tage alt for meget på. Vægt har altid været et problem hos hende fortæller hun mig.

Så udover at vi startede et stressforløb op så kom vi helt naturligt omkring emotionel spisning.

For der lå rigtig meget gemt i den stress hun oplevede og at hun fandt kortvarig trøst i at spise når det hele bare blev for meget og det hele kunne være lige meget.

Som hun fortalte – det var jo altså så meget nemmere at gå i slikskabet end at kigge indad og få arbejdet med det der gjorde at hun følte trang til at trøstespise og dulme. For der var flere ting gemt.

Kan fortælle at slikskabet stadig eksisterer i dag – dog i meget reduceret størrelse og også med nogle af de gode ting som Gitte har aftalt med sig selv, at det er ok at anrette når hun kommer i det humør at nu skal der lidt sødt til.

Hvorfor var Gitte emotionel spiser

Gitte fandt ud af hvorfor det var, at hun spiste på sine følelser.

Det var bl.a. når hun ikke havde fået sagt til & fra på sit arbejde. Så havde hun tidligere en slikpose i sin skuffe og den blev spist.

Jo det virkede et kort øjeblik – men ja kun kortvarigt fik hun dulmet sin vrede på sig selv.

Hvad skal du spotte

Hvis du kan nikke genkendende til noget af dette – så vær detektiv i dit liv, og noter ned hvornår det sker og hvad det drejer sig om.

Ja dette er blot en af de ting vi over en længere periode har arbejdet med. Det var et forløb der startede op med fokus på stress – og ret hurtigt blev det så også klart, at vi skulle arbejde med den emotionelle spisning.

Gitte var igennem et 1:1 forløb, men der er et der matcher det, blot er det rent online forløb og det starter op den 7. februar 2022.

Er du nysgerrig på hvad det mon omhandler, kan du se mere lige her. Det er et 10 ugers online forløb med opstart mandag den 7. februar 2022.

Slip jagten på den næste slankekur – og lær at holde af dig og din krop

Oplever du at du spiser på dine følelser? Hvis ja – i hvilke situationer sker det?

Brug lidt tid på at reflektere herover.

Ønsker dig en behagelig dag

De bedste hilsner

Dorthe Søgaard