Mindfulness

Mindfulness

Mindfulness – hvorfor kan det så meget 

 

Når vesten og østen mødes. Det er det jeg synes er dejligt i den retning af mindfulness jeg har taget uddannelse i. Fordi jeg selv har haft modstand på at skulle sidde og meditere med røgelse og meditere i lang tid. Måske fordi jeg ikke helt vidste hvordan jeg bedst kunne praktisere mindfulness og at få en god meditations praksis.

 

Da jeg gerne vil anvende og formidle mindfulness ud til dig der læser det her, til den enkelte person, men også brede det ud til ledere og medarbejdere. Ledere fordi mindfulness kan give en ro der gør, at jeg som leder er mindre hektisk og jeg kan bedre overskue hvad der sker omkring mig. Jeg kan derudover træne min opmærksomhed og fornemmelse for andre mennesker og opnå en større rummelighed.

Som individ i det hele taget, fordi jeg kan mindske evt. depression. vi ved det påvirker vores stresstærskel og vi får et andet overskud til at klare tingene i hverdagen.

 

Hvad er mindfulness

Det som jeg praktiserer ud fra, er mindfulness - at være bevidst opmærksom.

Mindfulness betyder at være opmærksom på en særlig måde; bevidst, i det nuværende øjeblik og uden at dømme. (sagt af Jon Kabat-Zinn)

Det betyder at du er opmærksom lige der hvor du befinder dig nu.

Det er at du er opmærksom:

  • På om du vurderer og dømmer en given situation
  • På hvor du kører
  • På kaffen mens du drikker den

 

Må jeg have tanker

Det er ofte at det bliver sagt at vi ikke må have tanker, men det er helt uundgåeligt.

Så det er et spørgsmål om, at når du registrerer dine tanker så kan du blive bevidst om det og rette opmærksomheden mod det øjeblik du er i lige nu.

At du får denne opmærksomhed på dine tanker, om det er stressende tanker, bekymringer, ængstelse, så kan du vende tilbage til det du er i gang med. Du vil være fuldt til stede og det er ikke dine tanker der styrer hvordan du har det.

 

Hvorfor virker mindfulness

Der er utallige studier og evidens i forhold til de resultater der kan opnås når du praktiseret mindfulness.

Du vil kunne opleve sundhedsmæssige aspekter ved at meditere, og få mediteret i en hektisk hverdag og og hvor du til tider kan opleve ikke at have tid til dig selv.

 

Ved at meditere vil du opnå en stilhed som beriger dit liv. Og du vil opleve mere glæde.

 

Hvor ofte skal jeg meditere

Der er helt sikkert rigtig mange holdninger til hvor meget og hvor lidt der skal til før du oplever en effekt.

Som meget andet så er det et spørgsmål om træning, og bare det at du træner lidt er bedre end slet ikke at træne.

Så til en start stil dig selv disse to spørgsmål:

  1. Hvad vil jeg gerne opnå ved at meditere
  2. Hvor lang tid ønsker jeg at bruge

I en opstart indtil du har fået en god vane med at meditere, kan det være at blot 2 minutter hver dag er det du kan – og så kan du stille og roligt begynde at justere tiden. Det kan også være at du i din hverdag har de korte meditationer og så indimellem tager du en der er længere.

Jo mere du mediterer jo bedre bliver du og du vil begynde at mærke de gavnlige effekter heraf.

 

Tilmeld dig og få en kort mindfulnessøvelse

Hvis du allerede nu vil opleve en ganske kort meditation, som er en særlig vejrtrækningsteknik, hvor du opnår mere energi og ro, så kan du skrive dig på e-mail listen her.

Du modtager herefter lydfilen i din indbakke. Varigheden er 7 minutter.

 

Når du tilmelder dig min e-mail liste, vil du løbende få inspiration om stress, mindfulness, mentaltræning og jeg bestræber mig på, at give dig gode oplevelser fra mit samtalerum og hvordan andre er blevet hjulet. Du vil opleve at du også får små teknikker og øvelser som du kan gøre brug af.

 

Når du gerne vil øge din energi og ro.

Få tilsendt en 10 minutters lydfil, som guider dig igennem en vejrtrækningsteknik 

Din mentor

Afklarende samtale

Du er altid velkommen til at booke en uforpligtende samtale hos mig. Hop blot ind i den online kalender og se hvilke tider der er.