Menu Luk

Har jeg generaliseret angst

 Hvis du oplever at du har en angst der er til stede det meste af tiden, og du ikke har en oplevelse af, at det omhandler noget helt specifikt, da vil det typisk være en generaliseret angst. Ofte vil du høre den omtalt som bekymringsangst.

Generaliseret angst er kendetegnet ved, at du bekymrer dig om alt, og du hele tiden tænker på det værste der kan ske.

Det som du kan have bekymring om kan være:

  • Din økonomi
  • Dit arbejde
  • Dit helbred
  • Ting i din dagligdag

Ved generaliseret angst handler det om, at du bekymrer dig meget, og det kan være du oplever:

  • En tilstand af ængstelse
  • En tilstand af uro

Denne angst kan du opleve i din krop som:

  • Rysten
  • Hjertebanken
  • Søvnproblemer
  • Sveden
  • Anspændthed
  • Uro
  • Der kan være andre fysiske symptomer

Det kan betyde at du oplever et stort behov for at have kontrol.  Når du har det på den måde kan det blive vanskeligt og svært når der opstår noget uforudset.

Af yderligere ting du oplever kan være:

  • Jeg har det svært ved at koncentrere mig
  • Mine bekymringer kan betyde, at jeg får svært ved at fungere i min dagligdag

Hvordan ved jeg om jeg har generaliseret angst?

Der vil som udgangspunkt være to kriterier, som er:

  • Jeg har over de sidste 6 måneder, mindst, oplevet bekymringer, ængstelse eller en anspændthed
  • Jeg har oplevet nogle af symptomerne beskrevet i nedenstående:
  • Du oplever flere af nedenstående symptomer:
    • hjertebanken
    • svedeture
    • rysten
    • tørhed i munden
    • åndenød
    • kvælningsfornemmelser
    • smerter i brystet
    • kvalme eller uro i maven
    • svimmelhed
    • der kan være muskelspændinger
    • rastløshed
    • koncentrationsbesvær
    • irritabilitet
    • søvnproblemer
    • tendens til at fare sammen
    • uvirkelighedsfølelse
    • frygt for sindssyge
    • angst for døden

Jeg genkender ikke at jeg har angst

Det er ikke altid at vi selv kan genkende at vi har angst.

Du vil kunne opleve, at når du skal til at sove, så vil du begynde at gennemgå dagen. Du vil have fokus på ting du synes du mangler at gøre noget ved.

Hvilke symptomer kan jeg have ved generaliseret angst
Når du oplever generaliseret angst, vil du have mange bekymringstanker og du kan opleve en uro i kroppen.

Noget af det der kan bekymre en, hvis man har generaliseret angst er:

  • Bekymret for om jeg selv eller en af mine nærmeste skal blive syge
  • Bekymret for om jeg kommer ud for en ulykke
  • Bekymret for, om jeg har overset noget i dagens løb
  • Hvis der er noget hvor jeg spekuler på ikke er i orden, så vil jeg begynde at forestille mig at det kan få en masse negative konsekvenser

Det vi oplever ved generaliseret angst er, at angsten skyldes en uhensigtsmæssig bekymring. Bekymringen har så meget overtag, at ens liv føles belastet.

Hvad kan du opleve at du gør
Det kan være du har en oplevelse af at du er i konstant aktivitet, det kan være for at undgå den ubehagelige følelse af uro i maven, det kan være for at du skal være så udmattet, så du nemmere kan falde i søvn

  • Du drikker måske nogle genstande, når du kommer hjem fra arbejde. Du har en oplevelse af at du lige skal ’falde ned’
  • Drikker inden du går i seng, for på den måde at kunne falde i søvn

Hvad gør jeg hvis jeg har generaliseret angst

Der er to typer af bekymringer:

  • Bekymring over hændelser i omgivelser og over symptomer fra ens krop, f.eks. svimmelhed.
  • Bekymring over at man bekymrer sig. Dette betegner vi også som ’metakognition’ – det er tanken om tankerne.

Når jeg skal hjælpe dig, anvender jeg kognitiv adfærdsterapi og metakognitiv terapi. Metakognitiv terapi kan du læse mere om her.

Vi tager også fat på de negative automatiske tankemønstre du kan opleve. Vi ser på hvad der bliver ved med at vedligeholde din bekymring. Et vigtigt element er også at vi ser på om det egentlig er realistiske og velbegrundede tanker du har – for det kunne være at den uro du oplever, de tanker du har, at de skal forstås på anden vis.

Hjælp til bekymringstanker
Bekymringstanker - få hjælp - i samtalerummet

Book en tid

Når du har købt forløbet, går du ind i den online kalender og finder det tidspunkt der passer dig bedst.

Vi afstemmer herefter om det skal være her i samtalerummet vi mødes eller om det er online.

Du kan også sende nedenstående kontaktformular

Du udfylder blot nedenstående og så vender jeg tilbage til dig.