Menu Luk
Slip bekymringen

Hvordan kan jeg bekymre mig mindre – og begynde at leve mere

Hvorfor dog alle de her bekymringer?

Det kan være du kan genkende noget af dette;

  • Du bekymrer dig om rigtig mange ting
  • Du bekymrer dig om dit job
  • Du bekymrer dig om ting derhjemme.
  • Du har mange bekymringer og bekymringer om ting der ikke kan ændres

Du vil her få at vide hvordan du kan arbejde med dine bekymringer og jeg introducerer dig her til bekymringscirklen.

Flere af mine klienter fortæller hvilken betydning det har haft, at de har arbejdet med lige netop denne model. De oplever at tage hånd om deres eget personlige lederskab og egen livskraft.

Du får sat retning i dit eget liv, og du vil opleve, at du er den der bestemmer i dit liv.

Hvad sker der når jeg nu har alle de her bekymringer

Når du bekymrer dig, kan det være rigtig mange forskellige ting du bekymrer dig om.

  • Noget kan du gøre noget ved og vil gerne gøre noget
  • Der kan være noget, som du kan gøre noget ved uden at du vil ændre det lige nu
  • Eller du bekymrer dig om noget og kan faktisk ikke gøre noget ved det

Når du bekymrer dig og du oplever at det er uden for din indflydelse, du oplever at du ikke kan gøre noget, så er det, at du bliver drænet rigtig meget for energi.

Hvad har jeg haft af bekymringer

Inden den korte øvelse, så får du lige et par eksempler hvad det kan være, og som er fra mine klienter.

Du har måske nogle helt andre bekymringer.

  • Jeg bekymrer mig over hvad andre tænker
  • Jeg bekymrer mig over hvordan jeg skal nå denne opgave
  • Jeg bekymrer mig over hvorfor min kollega bliver ved med at gøre det her, for jeg bliver så irriteret
  • Jeg bekymrer mig over om jeg kan håndtere at tage denne flyvetur

Teknik til at minimere dine bekymringer 

Tag lige nu et kort pusterum.

Hvis du har mulighed for det, så sæt dig godt til rette et kort øjeblik. Luk dine øjne og tænk over situationer, hvor du virkelig har bekymret dig over noget, som du på ingen måde selv har indflydelse på – eller hvor du oplever at du ingen indflydelse har.

  • Hvad skete der lige netop i den situation?
  • Når du tænker tilbage – holdt din bekymring stik eller kom den til at fylde mere end rimeligt?
  • Hvor meget energi brugte du på at bekymre dig?

Hvad kan jeg gøre for at have færre bekymringer

Der skal sættes fokus på de ting som du rent faktisk kan gøre noget ved.

Når du oplever, at dine tanker begynder at gå i en retning, som ikke er helt realistisk, ja vi bruger nogle gange udtrykket ” at tankerne løber af med os” så er det at du skal træne det visuelle billede af bekymringscirklen.

Det du kan gøre og sige til dig selv:

  • Observer hvad det er du siger til dig selv
  • Er det meget fastlåst
  • Åbner du op for muligheder – ved at tænke anderledes

Hvordan er mit sprog og tanker

Du får lige her en sætning, en udtalelse som du måske har oplevet at andre siger, eller måske selv siger den:

”Han gør mig så rasende”.

Ved at et andet menneske kan gøre dig så rasende, så er det lidt en omskrivning til, at du er ikke ansvarlig for dit temperament. Der er en anden der er ansvarlig for hvordan jeg føler ……

Hvis du har det sådan, vil din bekymringscirkel, det område hvor det er ude af dine hænder, fylde rigtig meget.

Så øvelsen er at vende dit sprog – blive opmærksom på, om det er et reaktivt sprogbrug du har eller om det er et mere proaktivt sprog.

Med det proaktive sprog får du flere muligheder. Du vil opleve at din energi bliver anderledes. Årsagen hertil er, at du kun bruger energi på noget som du rent faktisk kan påvirke.

At bruge tid og energi på noget som er helt ude af din kontrol, dræner og det gør dig mere handlingslammet.

Træning i at sige og gøre noget andet

Husk at du har vænnet dig til at tænke de reaktive tanker. Så vær tålmodig med dig selv og vær lidt detektiv i eget liv. Brug tid på at lægge mærke til om du lader dig styre af en eller andre personer og det de gør.

Læg mærke til når du handler og du træffer et valg:

  • Hvad er min reaktion
  • Hvad vil jeg gøre
  • Hvilket initiativ vælger jeg

Er jeg nødt til at gøre noget – eller vælger jeg at gøre det.

Når du møder en udfordring, en oplevelse, en person, hvor du normalt ville lade dig styre af det, så stop op og tænk:

  • Hvad kan jeg reelt gøre
  • Hvordan er det, at jeg betragter det der sker lige nu
  • Bliver jeg presset og mærker jeg, at jeg bliver stresset fordi jeg synes det er så meget ude af min kontrol
  • Eller er det fordi den måde at tænke på er blevet en vane?

Fokuser på ting du kan gøre noget ved

Har jeg en vane jeg skal kigge nærmere på. For jeg kan været havnet i en vane, og når jeg ændrer en vane, så er det at min evne til at påvirke og gøre mere der hvor jeg har indflydelse – min indflydelsescirkel, gøres større.

Brug evt. disse få sætninger:

  • Hvad kan jeg
  • Hvad vil jeg
  • Hvad foretrækker jeg

En sidste ting jeg kan give dig med, er en positiv teknik

Møder du et problem som er helt ude af din kontrol, så test denne metode – prøv det i en kort periode og se hvad der sker.

  • Smil
  • Vær venlig og imødekommende overfor problemet
  • Lær at leve med det – også selv om du måske ikke synes om det

Når jeg nu skriver som jeg gør, så er det tæt forbundet med, at ved at øve denne teknik, så lader du ikke problemet kontrollere dig. Og herved mindsker du din bekymringscirkel og du vil opleve at din indflydelsescirkel øges – og dermed et andet overskud.

Læg mærk til hvad du oplever i forhold til din egen energi. Hvad sker der.

Hvis du nu tænker, at du gerne vil have en uforpligtende snak om hvordan du får vendt dit sprog og hvordan du får brugt cirklen, så har du muligheden for en afklaringssamtale.

Du skal blot finde et tidspunkt i min online kalender og booke en tid.

Vil du vide mere om prisen på køb af en session eller klippekort så se mere her.

Dernæst kan jeg også fortælle dig, at næste søndag vil du kunne læse mere om det med at ændre eget sprog og arbejde endnu mere med bekymringscirklen.

De varmeste hilsner

Dorthe Søgaard