Menu Luk
Udvid din indflydelsescirkel

Kom ud af ”Jeg er da nødt til ”

Du kan måske nikke genkende til nogle af nedenstående situationer:

  • Jeg synes min kollega er træls, fordi…
  • Jeg bliver irriteret over at han gør ….
  • Computeren er åndssvag
  • Hvorfor sidder jeg igen i al den trafik
  • Jeg synes der er egoistiske forældre
  • Bliver irriteret på de der forkælede unger

Jeg er helt sikker på at du også har eksempler fra din egen hverdag.

 

Hvad siger din indre stemme?

  • Det er jeg da nødt til
  • Det her kan jeg jo ikke ændre på, jeg har jo gjort hvad jeg kan
  • Det er de andre der nu må komme tilbage og så får jeg det godt igen

Hvis du på noget tidspunkt har været der, eller er der, og du gerne vil lære at håndtere det og kunne gøre noget andet, så skal vi blandt andet se på.

 

Hvad siger jeg til mig selv?

Oplever du at du siger nedenstående:

  • Jeg bør
  • Jeg skal
  • Jeg er nødt til

Så befinder du dig i offerrollen, du oplever ikke, du har noget valg, og dine beslutninger bliver meget følelsesstyret. Det er her at din bekymringscirkel fylder rigtig meget.

Hvis det er det du siger, så betyder det at det er andre eller andet der styrer hvad du skal.

 

Sæt fokus på de ting som du kan gøre noget ved

Dit personlige lederskab og din livskraft.

Du sætter retning i dit liv, og du får fokus på at være den der bestemmer i dit liv.

Derudover påvirkes din stress af, hvordan du oplever tingene.

Hvis tingene nu er meget anderledes end det du ønsker, så vil du opleve mere stress. I modsætning til at hvis det nu ikke betyder så meget, så giver det ikke meget stress.,

Hvis du oplever en situation, hvor du normalt ville være blevet presset og stresset så prøv at stoppe op og overvej:

  • Hvis jeg lige nu og her kan acceptere, at tingene ikke er som jeg ønsker det, så vil min stress også forsvinde.

 

At du accepterer det lige nu og her, er ikke det samme som, at du ikke kan have et ønske om, at det skal være anderledes.

Det betyder at du kan arbejde på at ændre det.

Det gør at du har en større sandsynlighed for at påvirke det – for du er ikke længere i en offerrolle.

 

Kan du gøre noget i forhold til det du oplever, kan du acceptere det – hvilket ikke er det samme som du er enig. Men med en accept kan du handle – for det næste spørgsmål er ” hvad gør jeg herfra”. Du vil opleve at du bliver mere proaktiv.

 

Du vil befinde dig der, hvor du oplever at tage ansvar for dig og dit liv – du tager kontrollen og du tager lederskab i dit liv.

 

Oplever du, at du holder dig fast i en offerrolle .. så bed om hjælp

 

Hvis du ikke fik læst blogindlægget om bekymrings- og indflydelsescirklen, så kan du klikke ind her og læse den.

 

At stoppe op

Husk du kan stoppe op. Du ved … du kan vælge.

Forestil dig en situation som du har været i, og hvor din tanke var: ”Det er jeg da nødt til…”

Stop op…..

Stil dig selv spørgsmålet. Hvad er det jeg kan vælge at gøre i stedet for. Prøv at spørge dig selv:

  • Hvis jeg i stedet for ”jeg bør gøre” kan sige til mig – ”her kan jeg vælge at gøre”.

Det betyder at du har et valg.

  • I det øjeblik du kan vælge, så bliver du ikke presset og stresset på samme måde.
  • Du flytter dig fra at være i en mere låst situation til at kunne være proaktiv.
  • Proaktiv forstået på den måde, at du har et valg.
  • Du kan vælge at gøre det her, fordi det er vigtigt for dig.
  • du er mere orienteret mod dine værdier.

 

Når jeg er der, så er der også meget mindre der kan stresse mig.

 

Øvelse i at lægge mærke til dit sprog

Prøv her den næste uges tid at lægge mærke til:

  • Er dit sprog reaktivt; jeg bør, jeg skal, det kan jeg ikke påvirke. Hvad er det jeg egentlig siger?
  • Eller er det mere proaktivt, og med fokus på jeg kan, jeg vil, jeg foretrækker at….

 

Dernæst – hvor er det du kan gøre noget og brug din energi på at udvide din indflydelsescirkel, og brug din energi der hvor du rent faktisk kan påvirke.

 

Tag en eller anden udfordring her i ugen, det kan være noget arbejdsrelateret eller derhjemme. Vurder hvad du vil gøre for at ændre på din reaktion, så du netop tilgår udfordringen på en mere virkningsfuld måde og hvor du er mere proaktiv.

 

God fornøjelse med at lægge mærke til dit sprog, og læg mærke til, at når du tænker: ”hvad kan jeg gøre i stedet, jeg vælger at…, så vil du opleve, at du får mere energi og din indflydelsescirkel bliver så fint udvidet.

Oplev hvor lidt du herefter bliver stresset af de ting hvor du tidligere oplevede højere stress niveau.

 

Det du også vil opleve er, at det der tidligere stressede dig, ikke længere påvirker dig på samme måde.

 

En sidste ting – øv dig, bliv ved, det er en vane du er ved at ændre og det tager tid.

Du har sikkert hørt den med at det tager 21 dage at ændre en vane og 10 uger at fastholde denne nye vane. Så bliv ved. Vær kærlig ved dig selv også der hvor du synes det er svært.

 

Hvis du tænker at du gerne vil drøfte/vende et helt specifikt område i forhold til ovenstående.

Så kan du booke en afklaringssamtale, ved at klikke ind i min online kalender og booke en tid.

 

Se priser for en enkelt session eller et klippekort