Menu Luk
Skriv dig bedre

Få det bedre med dig selv, ved at skrive 

Jeg bruger selv det med at skrive og mine klienter bliver introduceret til nedenstående teknikker i en eller anden udstrækning.

Når jeg bruger skriveøvelser er det fordi jeg og andre har oplevet, hvilken effekt det giver i forhold til at bearbejde problemer og derudover er det en videnskabeligt funderet skrivemetode.

Her i dag vil jeg introducere dig for to teknikker der virker. Og du kan jo vælge den ene, eller du kan også kombinere dem.

Skriv i hånden i din egen bog – din personlige logbog. Det er din personlige og kun til din viden. Om du kalder det logbog eller dagbog eller noget helt tredje er ikke det afgørende.

Når vi skriver og når vi sætter ord på vores problemer, hjælper det én med at udtrykke og håndtere ens problemer. Derudover får vi det bedre når vi skriver struktureret.

Hvornår skal jeg skrive

Du skal vælge det tidspunkt der passer dig bedst. Det kan være tidligt på dagen for at få startet dagen på en god måde. Det kan også være at det er i løbet af dagen eller sidst på dagen. Du skal netop skrive når du har ro til dig selv.

Denne teknik som du får lige om lidt, er ikke en hvor du skal skrive i din logbog hver eneste dag. Det er fint hvis du kan, det vigtige er at det er med jævne mellemrum. I den første teknik er det dog vigtigt at du har 4 dage i sammenhæng, med 15 minutter hver af dagene.

Skriveteknikken du skal bruge

Når du vælger denne øvelse, skal du vide, at du hen over de næste 4 dage skal kunne afsætte 15 minutter til at skrive.  Det der er vigtigt er, at du helt slipper din kontrol og ikke tænker så meget over hvad du skal skrive, om det er noget særligt du skal skrive, eller hvor meget eller hvor lidt. Du skal egentlig blot gå i gang – og du vil opdage hvor meget nemmere det bliver når du først går i gang.

Det du gør er:

  • Du har en oplevelse der påvirker dig meget – eller har påvirket dig
  • Du skriver om denne oplevelse – med dine inderste tanker og følelser
  • Du skriver uafbrudt i 15 minutter
  • Du skriver de næste 4 dage
  • Du behøver ikke skrive om den samme oplevelse hver dag – det kan være forskellige

Hvad skete i oplevelsen, hvad følte du da det skete og hvad tænker du om det nu, hvor du måske kan anskue det ud fra en anden vinkel, fordi du nedfælder det på skrift.

Hvis du går i stå mens du skriver, så skriv at nu går du i stå og fortsæt med det indtil du begynder at opleve tanker og følelser igen.

 

Hvis du tænker at du lige nu på nuværende tidspunkt ikke helt kan overskue de 4 dage i rap, så er der en anden effektfuld øvelse. Og den er jeg sikker på, at du allerede fra i dag kan gå i gang med.

Taknemmelighedsøvelsen

En variant af ovenstående er det jeg kalder taknemmelighedsøvelsen. En kort øvelse hvor du i starten skriver hver dag. Allerhelst som en afrunding på din dag. Det er en god øvelse til at koble fra, at få noget ro i hele dit system. Der er ikke noget med hvor lang tid du skal skrive.

Derfor:

  • Sæt dig godt til rette sidst på dagen.
  • Overvej hvilke 3 ting du er mest taknemmelig over der er sket i dag
  • Skriv dem i din logbog

 

Igen – hvis det er nyt for dig, så vid, at det ikke behøver at være de store ting. Det kan være de helt små ting, som du bare er taknemmelig over. Og vil du udfordre dig selv, så tænk at du hver dag skal skrive noget nyt.

 

Hvad får jeg ud af at skrive?

Ved at skrive kontinuerligt får du redskabet til håndtere dine problemer og du kan finde løsninger. Det giver dig et større kendskab til dig selv og du vil opleve et større mod til at se på, hvad der fungerer for dig - og hvad der ikke gør.

Når vi får et større kendskab til os selv så hviler vi mere i os selv og du vil komme til at stole mere på dig selv og finde det, der giver mening for dig – og dit liv.

Når du skriver vil du opdage, at du ser på dit problem på en anden måde. Det kan også være, at du ikke helt har vidst hvad der gjorde, at du gik rundt og var utilfreds på jobbet, ked af det over en ven/veninde, bekymret over ægtefælle, men i det øjeblik du kigger på de ting du har skrevet, så vil du se det mere tydeligt.

Når du skriver og ser på dit problem, vil du få en forståelse for dig selv – og det kan gøre, at du nu kan handle på dit problem.

Jeg ønsker dig rigtig god fornøjelse med at skrive og ønsker dig en behagelig dag.