Menu Luk
Hvordan ved jeg om jeg har stress?

Hvordan ved jeg om jeg har stress? 

Hvis du er usikker på om der er tale om stress, så kan du kigge på siden omkring stresssymptomer (LINK) og her se hvor du er placeret 

Du får der en oversigt over typer af stress symptomer og hvor slemme de er. 

Det er også muligt at tage den korte stresstest. (LINK) 

 En af de ting vi kan opleve når vi er i stress er, at vi oplever, at det at være sammen med andre mennesker nærmest kan være uoverskueligt. Vi magter simpelthen ikke at være med andre, når vi ikke engang kan forholde os til os selv. 

 I nyhedsbrevet omkring relationer (linke til det) kunne du læse om betydningen af relationer – og en øvelse til at finde ud af hvem der er vigtige for dig. Om der er relationer du gerne vil tættere på eller det modsatte. 

 

Er du i stress, kan du sikkert nikke genkendende til nogle af nedenstående: 

  • Min lunte er kortere 
  • Jeg hidser mig nemmere op 
  • Jeg svarer mere kort for hovedet 
  • Jeg bliver mere stille 
  • Jeg trækker mig fra sociale aktiviteter 

 

 Oplever du, at dine relationer ikke helt er der, hvor du ønsker det, så er det at dine kommunikationsfærdigheder kan tilpasses og forbedres. Du kan opleve, at du i din snak med andre kan få sendt nogle uhensigtsmæssige signaler når du ikke er enig. 

Her kan du kigge nærmere på hvad du gør - og det er meget et spørgsmål om, hvilke signaler der bliver sendt. 

  • Lytter jeg helt oprigtigt 
  • Forsøger jeg at forstå dem 
  • Forstå deres følelser 
  • Forstå deres oplevelser 

 Gør jeg det, så vil der være en oplevelse af anerkendelse og respekt - også selv om jeg kan være helt uenig med personen.  

Hæng ved lidt endnu, for at finde ud af hvorfor jeg nævner dette i forbindelse med stress. 

 

Et andet meget vigtigt område er hele vores kropssprog. Det kan være du har hørt mig sige 

det er muligt du ikke siger en eneste lyd, men dit kropssprog larmer. 

I dit kropssprog er det; 

  • Øjenkontakt 
  • Mimik 
  • De fysiske bevægelser 

 

Hvorfor tale kommunikation og kropssprog når jeg er i stress? 

Som nævnt i ovenstående kan du opleve, at du reagerer på en anden måde end du måske normalt gør. Du kan være ganske rolig – for det er netop noget af det vi ser, når vi taler om at være i stress. Så det er ganske normalt. 

 Et område som jeg oplever, kan være ret væsentligt at se på, er om du låser dig fast i din måde at opleve eventuelle problemer og uoverensstemmelser.  

Prøv at lægge mærke til, om du agerer anderledes end tidligere og når du ikke er i stress. 

 Kan du ved at kigge på din rolle i forhold til dine relationer ændre på vaner der ikke er hensigtsmæssige.  

Ved at justere lidt på din kommunikation - både det der bliver sagt og det der, kan du opleve at du har mere lyst til at dele mere om dig selv. Dele dine tanker og dine følelser. 

Det betyder også, at du ikke går rundt og tumler med en masse tanker alene. Det at have en god ven, en god fortrolig at dele med, har en stor betydning.  

Hvornår har du sidst haft en god snak med en god ven? 

 

 

Få tankerne ned på papir. 

En lille ekstra ting til dig er, at hvis dine spekulationer og tanker er deciderede bekymringer, så overvej at gøre din bekymring til et konkret problem.  

Overvej følgende: 

  • Hvad kan jeg gøre for at gøre noget ved det problem? 

 Det er en god måde at få taget bekymringerne og det er her at din logbog kommer på banen igen. 

 Din logbog er din egen helt private bog, hvor du noterer tanker og refleksioner – og kan bruge den til de små øvelser du får her. 

Ønsker dig god fornøjelse med de små praktiske refleksionsøvelser. 

 

Jeg ønsker dig en behagelig dag.

 

Book en afklaringssamtale

 Du har mulighed for en uforpligtende samtale - du skal blot book tid i min online kalender