Menu Luk
At sige til og fra

Hvorfor skal jeg sige TIL i forhold til mig selv?

Har du oplevet på egen krop hvad det betyder at have stress, så ved du også at stress skal tages dybt alvorligt og hav respekt for, at din krop fortæller dig, at du er på vej ud i noget der ikke er sundt for dig.

Har du oplevet:

  • Du skal nå alt for meget
  • At få sved på overlæben og hænder
  • At dit hjerte banker derudaf
  • Måske endda at stå et sted og ikke vide hvor du er

Det er i bund og grund et signal til dig om, at du har været for stærk for længe.

Vi kan have rigtig meget vi skal og der er mange ting vi gerne vil nå. Og her er det vigtigt at huske på:

Hvornår har du en aftale med dig selv?

For det er her at du kan lære at sige til i forhold til dig selv.

Vi hører rigtig meget om stress og hvad stress er. Vi siger jo ofte vi er stressede, også når vi grundlæggende har for meget om ørerne, og vi har for travlt.

Stress er ikke at have travlt. Det er et tegn på at du har været for stærk for længe

Og det er ret alvorligt bl.a. fordi:

  • Hjernen lukker ned
  • Du kan opleve hukommelsestab
  • Du kan opleve at få synsforstyrrelser

Måske tænker du:

  • Hvad gør jeg i forhold til ikke at have så travlt
  • At jeg bliver ved med at yde og præstere
  • Jeg løber og løber, og en oplevelse af at være konstant bagud

Det kan også være at du:

  • Er nervøs og angst for hvad der sker, hvis du ikke gør det som chefen siger
  • Nervøs ved om du ikke gør det der forventes

At sige fra

Du har sikkert både læst og hørt, at du skal lære at sige fra. Hvilket jo også i en vis udstrækning er rigtigt. Jeg vil dog have dig til at overveje om det kan være enklere at sige mindre til.

At sige til i forhold til dig selv

Træn dig i at sige mindre til ….

Stress opstår når vi ikke siger fra. Så reflekter over dig. Når jeg siger det hænger det sammen med din egen din personlige udvikling, fordi det er vigtigt at lære dig selv at kende så godt, at du lader være med at sige til …

Hvornår er det at jeg siger til?

Det er når:

  • du siger ja til en opgave på trods af at du ikke har tid
  • du får sagt ja til et familie arrangement, uden egentlig at have tid og eller lyst
  • du får sagt ja til …

Jeg er sikker på at du kan hente nogle billeder fra episoder hvor du har sagt ja – du fik sagt til. Efterfølgende – eller i samme øjeblik du siger ja – er du helt bevidst om, at du skulle have sagt fra til opgaven. For du havde jo slet ikke tid, eller lydt, eller energi eller…

Øvelsen at sige fra er langt vanskeligere end at træne dig selv i at sige til. Når du kan sige til, skal du ikke efterfølgende sige fra over for en opgave, et møde eller hvad det nu måtte være.

Din personlige udvikling og din egen selvindsigt er at vide hvor du er på vej hen i dit liv og hvad der er vigtigt for dig. Hvis du ikke kan det, så undertrykker du dig selv, du overskrider dine egne grænser og du passer ikke på dig selv.

 Refleksion - Træning

Du skal lære dig selv så godt at kende, at du kan sige til en der står og f.eks. skal have dig til at løse en opgave: ”jeg vil gerne hjælpe dig, men lige det tidspunkt er ikke muligt for mig”.

Så brug lidt tid nu på nedenstående:

  • Er der situationer der går igen?
  • Har du et bestemt mønster?
  • Kommer til at love for meget?
  • Du skal en masse med andre mennesker?
  • Du siger ja fordi du ikke vil gøre andre kede af det?

Ja og det har en konsekvens når du siger fra. Det har en konsekvens hvis du ikke træner dig i hvad det er du siger til overfor.

Hvorfor vigtigt at sige til?

Det er vigtigt at sige til i forhold til dig selv, for det gør at du passer på dig selv. Når du passer på dig selv, vil du opleve, at du får den balance der skal til.

Du skal træne og finde dig selv og stå ved dig selv.

Skriv i logbogen når du har brugt lidt tid på nedenstående.

Kig på dig selv – og overvej hvad det er, du (måske) går og er bange for at miste.

Er det jobbet, er det kollegerne, er det anerkendelsen, er det angsten for at føle dig afsløret - eller?

Uanset hvad overvej altid - hvad er alternativet.

For hvad hvis du har en krop der kollapser, og du oplever at din hukommelse forsvinder.

Håber du har lyst til at bruge tid på øvelserne, for de er med til at skabe klarhed. Og det kan være med til at skabe en forandring der er vigtig for dig, din selvindsigt og din personlige udvikling – og et skridt til at forebygge, minimere, reducere og fjerne stress.

De varmeste hilsner

Dorthe Søgaard

ps. Brug for en kort snak er du altid velkommen til at booke 15 minutters afklaringssamtale.

Du finder blot et tidspunkt i den online kalender.