Menu Luk
multi- og singletaske

Hvorfor er multitasking ikke sundt

Du kender det sikkert – eller har nok været der.

At du har flere ting du lige skal klare på samme tid.

Og du oplever også, at det er skønt at få noget fra hånden.

Du hører måske endda dig selv sige, at du er god til at multitaske. Det er ikke fordi vi ikke kan, for det kan vi, men vores hjerne kan ikke lide at vi multitasker.

 Der er forskellige centre i vores hjerne som vi bruger og ja som nævnt er det ikke fordi vi ikke kan, for hjernen kan klare det.

Det der bare sker er, at kvaliteten bliver ringere og resultatet bliver dårligere.

Tænk på hjernen som et styk computer, som har en harddisk med en vis mængde der kan lagres.

Når vi multitasker, så vil du på et tidspunkt opleve, at der ikke er ressourcer nok - din computer bliver overbelastet.

Når det sker, oplever du så, at du opnår en større effektivitet? Oplever du at du får gode resultater?

Svaret er nej.

For det der sker er, at du tærer på dit energi niveau og vi ved at resultaterne bliver ringere.

Der er en vis mængde båndbredde og multitasker du, så bruger du ret meget båndbredde.

Når du arbejder med alt for mange ting på samme tid, så opnår du ikke ro og dit overskud påvirkes. Det påvirker dit energiforbrug og du får ikke nødvendigvis brugt energien optimalt.

Derfor skal du lære at singletaske.

Du kan gå ned med stress når du har været belastet lang tid nok.

 

Træn Single taske

 Når du lige har læst ovenstående, så er det næste naturlige led at tale om at singletaske – og også hvordan du kan øve dig heri.

Når du singletasker vil du opleve at du bliver mere nærværende, du har et andet energi niveau, din kvalitet og dine resultater bliver bedre.

Når du træner at singletaske da brug nedenstående:

  • Sæt fokus på en ting
  • Gør kun en ting ad gangen
  • Du er til stede og ikke i gang med alt muligt andet du også lige skal… nej ingen mails og telefon samtidig
  • Vær i ting om det så er mad, telefoni, snak med en
  • Gør det færdigt inden du begynder at gøre noget andet
  • Spis og med fokus på kun at spise
  • Vær i det inden du kaster dig over noget andet

Din hjerne vil elske dig for at singletaske.

Overvej nu - hvad vælger jeg at gøre allerede i dag?

Jeg ønske dig rigtig god træning. Og jeg hører gerne hvordan det går hvis du har lyst til at dele.

Hvis jeg ønsker et forløb, hvordan fungerer det så?

I mine forløb indeholder det stort set altid en indledende, uforpligtende samtale.

For det er dels vigtigt for dig at finde ud af om jeg lige netop kan hjælpe dig med din problematik. Det kan være stressrelateret, selvværd, det kan være i forbindelse med en adfærd du har og som du gerne vil slippe, det kan være at du bøvler med mad.

Derfor er det også vigtigt for mig, at den snak er der, da jeg altid er forberedt når du kommer hos mig første gang. Det betyder, at allerede på din første samtale vil du få opgaver, materialer med dig som er tilpasset din udfordring.

De varmeste hilsner

Dorthe Søgaard

PS. Husk du har altid mulighed for at booke en samtale hvis du et spørgsmål du tumler med . Book 15 minutter som er på min regning.