Menu Luk
Stop stressen

Stop det der skader dig

Hvordan kan du stoppe det der skader dig. Stoppe det der skader dig i din stress.

Følelsen af stress. Der er ting der ikke fungerer. Du har ondt, du mærker det i din krop. Så ja kroppen fortæller dig det ikke er godt. Og det er det du mærker.

Din krop giver dig symptomerne.

Og hvordan kan du stoppe det? Måske du tænker at det er da ikke bare lige til at stoppe.

 Du mærker symptomerne – men hvad har aktiveret din stress?

For at stoppe dine symptomer lige nu og her, er en mulighed at du gør følgende:

  • Stop op – mærk efter om du skal tage en pause
  • Træk vejret dybt
  • Tænk en anden tanke. Giv fokus på noget du glæder dig til

Det er godt til at stoppe op -det er godt nok kortvarigt, men det kan hjælpe dig , lige nu og her.

Ved du hvad dine stresssymptomer er? Læs evt. blogindlægget her om stresssymptomer.

 

  • Men hvad er det, der giver dine symptomer?
  • Hvad er årsagen
  • Hvorfor opstår de?
  • Hvordan stopper du det?

 

Årsagen er ikke skaden.

Skaden er, at du får aktiveret årsagen.

 

En lille teknik

Hvornår har du sidst mærket nogle af dine symptomer?

Et eksempel fra en klient har været, at hun oplevede hjertebanken og ondt i brystkassen når hun skulle ind og tale med nærmeste leder. Hun blev nervøs for den feedback hun får på løsning af sine opgaver.

Jeg har hende i mit samtalerum og blot det, at hun taler om det, gør at hun får aktiveret symptomerne.

Det vi arbejder med er, hvad der har tricket og igangsat hendes tanker – og dermed igangsat symptomerne.

En måde nu og her var at træne hende til at tænke anderledes om samtalerne.

Har du en oplevelse og hvor du oplever symptomer

  • Hvilke symptomer mærker du?
  • Hvad er situationen?
  • Hvad sætter gang i dine tanker?

 

Når du ved hvad der sætter gang i tanken, så har du mulighed for at begynde at gøre noget andet.

Hvad har jeg af muligheder

  • Deaktiver tanken
  • Afkode tanken
  • Gøre noget andet
  • Ændre fokus
  • Tænke anderledes om det

 

At stoppe skaden

Når jeg sidder med en klient, så arbejder vi med hvad der i bund og grund har aktiveret stresssymptomerne. Hvilket gør at vi kan gå i dybden og arbejde med årsagen. Der er ofte en rød tråd og i de situationer hvor årsagen aktiveres, da hjælper jeg med at afdække hvad der kan gøres anderledes. Så der gives andre metodikker.

Brug din logbog – din dagbog og skriv nedenstående punkter.

  • Hvad er dine symptomer
  • Hvad er årsagen
  • Hvad kan jeg gøre anderledes

Kald det lidt at være detektiv. Lav gerne en lille stressdagbog, for på den måde kan du også se om der er et mønster.

Ønsker dig god fordybelse med ovenstående.

De varmeste hilsner

Dorthe Søgaard

PS. Husk du har altid mulighed for at booke en samtale hvis du et spørgsmål du tumler med – og den første halve time er på min regning.