Menu Luk
Affirmationer

Hvorfor affirmationer er gode at kende til?

  • Særlig når du arbejder med dit selvværd

Hvad er det affirmationer kan, spekulerer du måske på – og hvad betyder affirmationer i det hele taget. Hvorfor er affirmationer vigtige og hvilken betydning har det for mit selvværd.

Når vi anvender affirmationer, træner vi vores hjerne. Vi ændrer på de neurologiske forbindelser i hjernen.

Vi træner hjernen til at tænke en ny tanke.

Helt enkelt beskrevet, så er affirmationer sætninger der er bekræftende for dig. Så vi anvender altid positive bekræftelser – og udformet i en sætning der er rettet mod det du gerne vil.

Vi bruger affirmationer da det er tæt forbundet med vores selvværd og vores opfattelse af os selv. F.eks. kan det være i forbindelse med om jeg føler mig god nok.

Din affirmation skal være en der er støttende for dig. Du vil opdage at du godt kan have flere bekræftende affirmationer – og læs her i nedenstående hvilken betydning bekræftelser har.

Læs om et praktisk eksempel på en affirmation

Jeg har haft en mandlig klient i samtalerummet i et stressforløb.

Noget af det vi blandt har arbejdet med er:

  • Arbejdet er en stressfaktor
  • Han får ikke sagt fra på mængde af opgaver fra leder
  • Han har mistet troen på egne evner til at kunne løse opgaverne

I den forbindelse arbejdede vi også med affirmationer, som et delelement i forhold til ikke at tro på egne evner.

 Helt specifikt var hans affirmation:

  • Jeg har de evner der skal til

Der er et par ting du skal være opmærksom på når du arbejder med at lave dine egne affirmationer.

Når affirmationer bruges, er det for at ændre en vane og adfærd. Et af de første trin er, at du skal være overbevist om, at det du ønsker er helt i orden at ønske.

4 trin til effektive affirmationer 

  • Hvad er det du ønsker – hvad vil du gerne være eller kunne
  • Det skal være formuleret i nutid
  • Det skal være det du ønsker – og ikke det du vil undgå, så sætningen er positiv formuleret
  • Sætningen skal føles lidt forkert, for så er den stærkere. Hvis den ikke føles forkert, så er jeg sikker på at du allerede havde gjort det

Til inspiration er her i nedenstående et par affirmationer

  • Jeg slapper af
  • Jeg er nærværende
  • Jeg er smuk
  • Jeg har modet til at sige nej
  • Jeg vælger mig selv til
  • Jeg tror på mine evner

Når du har din affirmation, så sig den til dig selv flere gange om dagen. Og bedst at sige den højt og når du kigger på dig selv i spejlet.

For at integrere det bedst, så sig sætningen over de næste 21 dage for at mærke den fulde effekt.

Har du brug for at arbejde med dine affirmationer, så husk muligheden for at booke en samtale. Det kan du gøre direkte i den online kalender.  Samtaler kan foregå over Teams, som er den platform jeg anvender.

Har du brug for en uforpligtende snak inden, for at se om vi er det rette match, så book en afklaringssamtale. 15 minutter på husets regning.

De varmeste hilsner

Dorthe Søgaard

PS. Husk du har altid mulighed for at booke en samtale hvis du et spørgsmål du tumler med – og den første halve time er på min regning.